Jakým způsobem se účtuje plyn pro zákazníka?
A. Spotřeba zemního plynu
Zemní plyn je účtován na základě fakturačního odečtu měřidla (plynoměru). Tyto odečty zajišťuje v pravidelných intervalech provozovatel distribuční sítě Pražská plynárenská Distribuce, a. s., prostřednictvím smluvního partnera PREměření, a.s. Odečty jsou průběžné roční, podle platné legislativy nejméně jednou za 18 měsíců. Termín odečtu je zákazníkům oznámen s časovým předstihem formou vývěsky v objektu (odečty plynu jsou v Praze prováděny současně s odečty elektřiny). V případě, že zákazník nemůže být ve stanoveném termínu přítomen na odběrném místě a plynoměr není volně přístupný, má možnost nahlásit stav svého měřidla tzv. samoodečtem, který je následně zohledněn v rámci vyúčtování spotřeby zemního plynu. Pro úplnost je třeba uvést, že samoodečet může zákazník použít i např. při změně ceny zemního plynu (zpravidla 4 x ročně).
Nahlášení samoodečtu lze provést několika způsoby:
- zasláním na předepsaném korespondenčním lístku, který zanechá odečítač při fakturačních odečtech v poštovní schránce (v případě, že zákazník není přítomen a plynoměr není volně přístupný),
- prostřednictvím faxu nebo e-mailu,
- prostřednictvím elektronických formulářů na www.ppas.cz,
- prostřednictvím obchodních kanceláří nebo mobilní obchodní kanceláře,
- prostřednictvím SMS zprávy.
Pro nahlášení samoodečtu musí být z plynoměru odečten stav plynoměru v celých m3, tj. pouze čísla vlevo do desetinné čárky, i číslo plynoměru (viz obrázek).

V případě, kdy nedojde k odečtu plynoměru v řádně ohlášeném termínu (zákazník není přítomen a plynoměr není volně přístupný), ani není jeho stav následně nahlášen zákazníkem jako samoodečet, dochází v souladu s platnou legislativou, k jeho stanovení dopočtem.
Měřidlo vykazuje spotřebu v m3 (jednotka objemu). Od 1.4. 2001 se zemní plyn dle platné legislativy účtuje v MWh (jednotka energie). Jedná se o objektivnější způsob vyhodnocování spotřeby zemního plynu, který je z hlediska zákazníka „spravedlivější“, protože eliminuje možné kolísání kvality zemního plynu v průběhu odečtového období a zákazník tak hradí jen skutečně dodanou energii.
Postup přepočtu z m3 na kWh (MWh) je následující:
Q = Vp x k x Ho (kWh) : 1000 (MWh).
Vp - objem naměřený plynoměrem (m3) od posledního fakturačního stavu (konečný stav na předcházejícím vyúčtování) do stavu plynoměru ke dni odečtu viz obr. níže.
k – koeficient pro přepočet na standardní podmínky, jedná se o poměr mezi objemem plynu při vztažných podmínkách a objemem provozním (přepočet na standardní podmínky 101,325 kPa, 15˚ C, nulová vlhkost), kdy každé odběrné místo má vypočten konkrétní koeficient dle svého umístění, kterému odpovídá tlak a teplota plynu při měření.
Ho – průměrná hodnota spalného tepla* plynu za účtované období.
* spalné teplo množství tepla (udané v kWh), které lze získat dokonalým spálením určitého množství plynu za určitých podmínek. Měří se předepsaným způsobem průběžně na předávacích místech z přepravní soustavy do konkrétní distribuční soustavy.
Všechny uvedené hodnoty obsahuje vyúčtování spotřeby zemního plynu.
Celková cena zemního plynu se skládá z tzv. ceny za distribuci (je regulovaná a její výši určuje vždy pro konkrétní rok a distribuční soustavu Energetický regulační úřad) a z ceny ostatních služeb dodávky (ceny komodity, uskladnění, přepravy), kterou určuje každý „obchodník“ samostatně. Prodejní ceny zemního plynu pro domácnosti a maloodběratele se upravují zpravidla 4x ročně.
Tarifní pásmo (konkrétní cena) se určuje dle roční spotřeby zákazníka a těchto pásem je celkem 13. Vzhledem k tomu, že je však prakticky nemožné provést u zákazníka odečet (zjistit jeho spotřebu) vždy v intervalu „přesného“ roku, figuruje ve vyúčtování v této souvislosti hodnota tzv. „přepočtené roční spotřeby“, která slouží pro zařazení zákazníka do příslušného tarifního pásma v případech (kterých je většina), kdy byl odečten za jinou dobu než „přesných“ 12 měsíců.
Z hlediska zákazníka je pro základní orientaci v ceníku zemního plynu a určení „svého tarifního pásma“ podstatný první sloupec (pásma dle roční spotřeby) a poslední sloupec (ceny celkem). Ceny jsou uvedeny bez DPH a domácnosti jsou osvobozeny i od „daně ze zemního plynu“ (zákon č. 261/2007 Sb.).
POZOR, vzhledem k tomu, že cena je dvousložková, je třeba kalkulovat vždy s oběma složkami, tj. cenou za MWh (Kč/MWh) i stálým měsíčním platem (Kč/měsíc).
Aktuální ceník prodejních cen zemního plynu je k dispozici v našich obchodních kancelářích nebo internetových stránkách www.ppas.cz, kde jsou zároveň i ceníky předcházející.
A může si zákazník zkontrolovat fakturu spotřeby - roční vyúčtování ne příliš složitým způsobem?
Co se týká rámcové kontroly správnosti množství účtovaného plynu, může si jej zákazník snadno ověřit prostým porovnáním konečného stavu plynoměru, který je uveden na vyúčtování spotřeby plynu a aktuálního stavu plynoměru v místě odběru, který musí být vždy vyšší. V opačném případě mohlo dojít k situaci, že nebylo možno provést odečet měřidla, ani nebyl proveden samoodečet a stav měřidla musel být v souladu s příslušnou legislativou dopočten. Dalším důvodem může být i chyba při zapsání stavu měřidla odečítačem, která se však vyskytuje velmi zřídka. V obou případech má samozřejmě zákazník možnost uplatnit reklamaci.
V případě, že má zákazník pochybnosti o správném chodu měřidla (např. dle jeho názoru vykazuje neúměrně velkou spotřebu plynu), má kdykoli možnost požádat o jeho úřední přezkoušení. V tomto případě je plynoměr vyměněn a zaslán do autorizované zkušebny. Úhrada nákladů souvisejících s přezkoušením se řídí zákonem číslo 458/2000 Sb., v platném znění. Zjednodušeně, v případě zjištěné chyby plynoměru hradí veškeré náklady provozovatel distribuční soustavy a zákazník obdrží opravné vyúčtování, v opačném případě (plynoměr je v pořádku) hradí související náklady zákazník.
Zákazník má dále možnost snadno ověřit, zda jsou ve vystaveném vyúčtování zohledněny všechny jím uhrazené zálohové platby. Na první straně vyúčtování je zobrazen přehled všech zálohových plateb, které zákazník uhradil do data odečtu plynoměru a které jsou tak zohledněny v rámci vystaveného vyúčtování. Platby, které byly uhrazeny zákazníkem po datu odečtu plynoměru, budou pak zohledněny v rámci vyúčtování následujícího fakturačního období. Stačí tedy porovnat uvedené údaje s výpisem bankovního účtu, doklady o úhradě SIPO, atd. podle způsobu úhrady, který zákazník využívá. V případě nesrovnalosti je opět třeba uplatnit reklamaci a doložit uvedené doklady o provedené platbě. Totéž platí i v případě reklamace úhrady ročního vyúčtování, kdy např. mohlo dojít k zadání chybného VS na příkazu k úhradě a platbu pak není v rámci systému naší společnosti možno zaúčtovat.
Reklamaci lze podat jedním z následujících způsobů:
- osobně v obchodní kanceláři nebo mobilní obchodní kanceláři,
- prostřednictvím elektronického formuláře na www.ppas.cz (v části „fakturace“)
- prostřednictvím reklamačního lístku (vyplacený), který je přiložen u vyúčtování spotřeby zemního plynu,
- písemně, faxem nebo e-mailem s využitím elektronického podpisu.
Reklamace je vyřízena ve lhůtách stanovených v platné smlouvě a obchodních podmínkách naší společnosti a obecně závazných právních předpisech.
Pro lepší orientaci v jednotlivých údajích vyúčtování spotřeby plynu využijte vysvětlovací fakturu na www.ppas.cz/plyn/vysvetleni-faktury .